« Takaisin

Uudet maksupalvelut helpottavat pk-yritysten arkea

11.04.2018

”Verkkokaupoissa maksaminen yksinkertaistuu ja raha liikkuu nopeammin”, Perttu Kröger tiivistää uuden EU-lainsäädännön mahdollistavien uusien tilipohjaisten maksupalveluiden hyödyt. Kröger toimii kaupankäynnin ja maksamisen palveluiden johtajana OP:n uusissa liiketoiminnoissa.

Kun uudet maksupalvelut tulevat käyttöön vuoden 2018 aikana, moni asia muuttuu sujuvammaksi sekä kuluttajan että kauppiaan näkökulmasta. Klikkaukset vähenevät, koska omalta tililtä ostosten maksamiseen tulee yksi universaali verkkomaksupainike – oli tili missä tahansa suomalaispankissa.

Kauppias saa uudet palvelut helpoiten käyttöönsä tekemällä maksunvälityksestä vain yhden sopimuksen, joka kattaa kaikki markkinoilla käytössä olevat maksutavat. Lisäksi riittää, että kauppias on vain yhden pankin asiakas. Vielä tähän asti on tarvittu useita pankkitilejä eri pankeissa, esimerkiksi viiveettömien tai kiireellisten tilisiirtojen tekemiseen. Yrittäjä hyötyy lakiuudistuksesta myös näin ollen siinä, että rahaliikenne Suomessa tulee nopeutumaan. Asiakkaan maksama summa on jatkossa kauppiaan tilillä seuraavana päivänä tai jopa saman päivän aikana aikaisemman parin päivän sijaan.

”Kun maksaminen yksinkertaistuu, se helpottaa merkittävästi kirjanpitoa ja lisää yrityksen kustannustehokkuutta. Edellyttäen, että yrityksen kirjanpito on digitalisoitu ja prosessit kunnossa”, Kröger huomauttaa.

Kun isoille yrityksille sähköinen taloushallinto on ollut arkipäivää jo jonkin aikaa, moni pienyrittäjä sinnittelee yhä paperimaailmassa. Uusista tilipohjaisista maksupalveluista kuitenkin hyötyisivät verkkokauppiaiden lisäksi myös pienyrittäjät – yksinyrittäjiä ja toiminimiä myöten.

Uusien yksinkertaisempien tilipohjaisten maksupalvelujen kehittämisen ja käyttöönottamisen tekee mahdolliseksi tammikuun alusta voimaan astunut EU:n maksupalveluita säätelevä toinen direktiivi. Lainsäädäntö pakottaa kaikki EU-alueella toimivat pankit avaamaan kuluttajien tilirajapinnat ulkopuolisten kolmansien osapuolten palvelutoimittajien käyttöön. Uusi lainsäädäntö mahdollistaa näin konkreettisesti kuluttajan tilitapahtumatietojen hakemisen rajapinnan yli, sekä maksujen käynnistämisen kuluttajan pankkitililtä hänen antamallaan suostumuksella.

Perinteinen esimerkki uusista palveluista, jotka perustuvat näiden rajapintojen käyttöön, on pankkitilien tai kuluttajan talouden seuranta, jossa kuluttaja voi yhden mobiilisovelluksen avulla nähdä kaikkien pankkitiensä tapahtumat ja saldon huolimatta siitä, mistä pankeista hänellä on tilejä käytössään.

Teksti: Maarit Kauniskangas

OTA YHTEYTTÄ:

+358 9 4131 5500

info(at)larsen-co.fi

KUINKA VOIMME PALVELLA?
JUTELLAAN JA RAKENNETAAN LIIKE­TOIMINTAASI PALVELEVA YHTEISTYÖ­MALLI.

Helsinki

Työpajankatu 9 D
00580 Helsinki
+358 9 4131 5500

    

Antea

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää evästeistä täältä.

x

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Markku Larsen

toimitusjohtaja, partner
markku.larsen(at)larsen-co.fi
+358 9 4131 5501