« Takaisin

Mitä asiakas odottaa tilitoimistolta

10.10.2016

Teksti: Maarit Kauniskangas

 

 

Mitä asiakas odottaa tilitoimistolta

 

Tilitoimistolta on lupa odottaa enemmän kuin peruskirjanpitoa.

”Tilitoimistojen arjessa on tapahtunut iso muutos. Digitalisaatio on automatisoinut rutiiniluontoiset työtehtävät ja tilitoimiston työntekijöiltä odotetaan yhä enemmän syvällistä asiantuntemusta kaikesta kirjanpitoon ja muuhun taloushallintoon liittyvästä”, sanoo kauppatieteiden tohtori Jarmo Lehtinen, joka on perehtynyt asiakkuuksien johtamiseen. Tilitoimisto voi olla mukana myös yrityksen liiketoiminnan kehitysprojekteissa, yritysjärjestelyissä ja hallitustyöskentelyssä.

Kun pienet ja keskisuuret yritykset sekä yksinyrittäjät ulkoistavat taloushallintonsa tilitoimistolle, usein toivotaan ettei jouduttaisi vaikeiksi ja vieraiksi koettujen taloustermien kanssa tekemisiin. Lehtinen huomauttaa, että tilitoimiston kannattaa kuitenkin kouluttaa asiakastaan ymmärtämään taloushallinnon ja verotuksen termejä. Vastaavasti tilitoimistossa on syytä ymmärtää asiakkaan bisneksen ansaintalogiikkaa. Puhutaan samaa kieltä ja asiakas saa enemmän irti tilitoimiston palveluista.

”Nykyään asiakas voi itse hakea tilitoimiston sähköisestä materiaalista omia tietojaan. Voi itse tulostaa raportteja ja jopa kokeilla luvuilla erilaisia vaihtoehtoja ilman että sotkee oikeita lukuja.”

Koska tilitoimisto toimii yrityksen eräänlaisena talousosastona, se auttaa yrityksen johtoa talousasioiden raportoinnissa. Hyvät asiakasystävälliset raportit ovat selkeitä ja helppolukuisia. Ne on laadittu asiakkaan bisneksen tarpeista lähtien ja luonnollisesti lakien edellytysten mukaisesti. Luotettavuus onkin asiakkaan näkökulmasta kaiken digitaalisuuden ja automaation keskellä tärkeintä: tilitoimistossa tunnetaan lait ja säädökset sekä pysytään luvatussa aikataulussa.

Tilitoimistoa valitsevaa Lehtinen evästää tarkistamaan, että toimisto on auktorisoitu. Auktorisointi lisää toimiston luotettavuutta ja takaa, että kirjanpitäjien osaaminen on varmasti hyvällä tasolla. Lisäksi riittävä henkilöstön määrä ja että toimiston aiemmasta toiminnasta on tietoa, lisäävät luotettavuutta. Hyvin toimivasta yhteistyöstä kielii se, että tilitoimiston asiakkaat ovat poikkeuksellisen uskollisia.

OTA YHTEYTTÄ:

+358 9 4131 5500

info(at)larsen-co.fi

KUINKA VOIMME PALVELLA?
JUTELLAAN JA RAKENNETAAN LIIKE­TOIMINTAASI PALVELEVA YHTEISTYÖ­MALLI.

Helsinki

Mikonkatu 17 B
00100 Helsinki
+358 9 4131 5500

Tallberginkatu 2 A
00180 Helsinki
+358 10 239 5000

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Markku Larsen

toimitusjohtaja, partner
markku.larsen(at)larsen-co.fi
+358 9 4131 5501